marți, 5 februarie 2013

La o artistă de Mihai Eminescu


Lăsând în urmă ceea ce am auzit sau învățat despre Eminescu am purces la lectură. Trecând peste interpretarea  “liceală” a poetului am ajuns la un alt nivel de înțelege al operelor sale. Poezia La o artistă se găsește la pagina 29 a cărții mele cu pagini îngălbenite de timp între La Heliade și Amorul unei marmure
          
         La o artistă stă sub semnul feminității. Elementul feminin este acela care permite cunoașterea afectivă și își face simțită prezența încă din titlu.  Pentru Eminescu substantivele feminine sunt pline de afectivitate, emoție, exprimând chiar ideea de maternitate.

          Natura flori de iasomie, furtuna descrescândă transmite un limbaj secret pe care doar sufletul il poate descifra, iar extremele se regăsesc  în reprezentarea cântecului: cântec mort și viu. Și moartea are urme în această poezie: notele murinde.

          Ultimele 4 versuri ale primei strofe se repetă  în ultima strofă, poezia fiind construită pe principiul flux-reflux. În prima strofă se face precizare apărând divinizată  în timp ce în ultima strofă se trece într-un alt registru dispărând divinizată.

          Poezia este formată din cinci strofe. Ultima strofă este construită ca o concluzie in timp cele primele doua se opun următoarelor două prin modul de prezentare al femeii.

          În primele două strofe femeia este asemuită cu o cântare întrupată ceea ce înseamnă perfecțiune, o parte din cântecul sirenelor regăsit în aceasta ființă.

          În următoarele două se face din nou o trecere: lira sfărâmată/ Ce răsgeme-ngrozitor, Rumpe coardele-n fior. Acum  poetul lansează o serie de întrebări cu privire la originea femeii care devine din cântare întrupată notă rătacită/ din cântarea sferelor.

          În ultima strofă ni se arată că totul se pretece într-o stare de reverie visul ce se-mbină/ […]/Cu o rază de lumină.  Viața-i vis cum spune poetul în Geniu pustiu. În poezie iubirea este reprezentată ca o proiecție onirică, poetul deschizăndu-și sufletul doar în fața cântecului sirenelor.

          Dorul  răpiși sufletu-mi în dor poate fi reprezentat de nostalgia androginului, dorul implinirii și a unirii cu ființa iubirii care oferă liniște și salvare.

          Pentru final aș putea spune că există o legătură între La o artistă și Geniu pustiu: jună fată muiată-ntr-o haină albă, înfiorând cu degetele ei subțiri, lungi, albe, clapele unui piano sonor și acompaniind țipetele ușoare ale unor note dumnezeiești cu glas[ul] ei dulce, moale și încet.






Mihai Eminescu, Poezii, Editura de Stat pentru Literatură și Artă

Un comentariu: