marți, 5 februarie 2013

Despre bilețele, ziare și Caragiale



O să ne dea pîn gazete!

Ion Luca Caragiale este, după părerea mea, de neînlocuit atunci când vine vorba despre ironie, comic și final neașteptat. Apropierea de meseria de gazetar l-a ajutat pe Caragiale să înțeleagă mofturile oamenilor, slăbiciunile și plăcerile acestora.

În aproape toate operele lui Caragiale un text tipărit își face prezența, fie că este vorba de un bilețel, un bilet sau un ziar, toate au un rol major în desfășurarea acțiunii. În piesele lui Caragiale este aproape imposibil să nu auzim un „foșnet de hârtie”[NEGREA,8]  care are ecou până în ultimul cuvânt rostit de personaje.

Lumea lui Caragiale este cotropită-sau măcar irigată subteran- de o veritabilă frenezie a textelor: din surse felurite și în forme diverse, ele acompaniază, determină, dublează, interferează, schimbă, secționează, îmbogățesc, comentează, bruiază, sintetizează ori deformează viața unor oameni seduși de magia cuvântului scris sau tipărit. [NEGREA, 8]

Bilețelul
Fănică, să vezi imitație de scrisoare!
să zici și tu că e a ta, dar să juri, nu altceva, să juri!

În O scrisoare pierdută bilețelul lui Tipătescu către Zoe provoacă toată încurcătura, iar în D’ale carnavalului biletul trimis de Mița către Nae și pierdut în casa Didinei determină toată acțiunea.
Creatorii mesajelor scrise nu s-au gândit ce impact vor avea aceste în viața lor.Cuvintele scrise dictează soarta personajelor. Zoe și Tipătescu sunt îngroziți de faptul că biletul a fost făcut public, iar Crăcănel și Pampon pornesc un adevărat război pentru a-l căuta pe Bibic după aflarea biletului la casa Didinei, acolo unde nu avea ce căuta. Fiecare dintre ele intră în relație, fie că vor sau nu, cu textul, ele acționeză și reacționează în jurul acestor texte pe care le cercetează și la care se raportează constant (în O scrisoare pierdută luăm la cunoștință că o serie de alte bilețele au mai fost scrise). Toate personajele au o relație cu textul expeditorul este cel care îi dă naștere (Mița,  Tipătescu), destinatarul cel care trebuie să ia la cunoștință (Nae,  Zoe), dar și personaje care sunt doar mediatori, care nu au cunoștință de valoarea reală a biletului (cetățeanul turmentat).

Scumpa mea Zoe, venerabilul merge deseară la întrunire. Eu stau acasă, pentru că aștept depeși de la București, la care trebuie să răspund pe dată; poate chiar să mă cheme ministrul la telegraf. Nu mă aștepta, prin urmare, și vino tu la cocoșelul tău, care te adoră ca todeauna, și te sărută de o mie de ori, Fănică...

Bibicule, Mangafaua pleacă mîine miecuri la Ploiești, rămîi singură și ambetată; sunt foarte rău bonlavă; vino să-i tragem un chef...

Comicul de limbaj își face apariția prin exprimările hazlii sunt foarte rău bonlavă vino să-i tragem un chef sau pline de amor cocoșelul tău, bibicule. În aceste texte intimul este făcut public, vorbele duioase ajung în văzul și la urechile tuturor pentru că îndrăgostiți nu își comunică doar informații importante, își fac și declarații de dragoste.

Biletele sunt totul pentru aceste personaje, în aceste cuvinte scrise le stă onoarea, rangul sau (în cazul bietului Crăcănel) chiar viața.

Acesta era modul de comunicare cel mai sigur dar și cel mai periculos. Sigur deoarece cuvântul  scris nu mai e de luat înapoi și periculos pentru că deja scrise cuvintele rămân acolo pentru multă vreme, iar personajele devin sclavii cuvintelor .

Ce ar fi fost O scrisoare pierdută fără scrisore? Doar Pierdută? Pierdută ce? Unde ar mai fi fost acțiunea, încurcătura, suspansul? Oricine poate tăgădui veridicitatea vorbelor odată spuse, dar nimeni nu poate nega adevărul cuvintelor deja scrise.

Ce ar fi fost D’ale carnavalului fără scrisoarea Miței către Nae?  Un bal obișnuit lipsit de provocare, o seara normală și liniștită de „alergat dupa Mița” pentru Crăcănel.

Bilețelul este important. El pune totul în mișcare, datorită lui personajele sunt puse în diferite situații în care în care își artă temerile, dorințele și metodele de ieșire din încurcătură.

Ziarul
 și, știi obiceiul meu,
pui mâna întâi și-ntâi pe „Aurora democratică”

În operele lui Caragiale nelipsit este și ziarul. O scrisoare pierdută se deschide cu Tipătescu care se plimbă cu Răcnetul Carpaților în mână: TIPĂTESCU, puțin agitat, se plimbă cu „Răcnetul Carpaților" în mână[...]TIPĂTESCU (terminând de citit o frază din jurnal).

În Conul Leonida  față cu reacțiunea Leonida ne face o impresie despre moravurile oamenilor din acea vreme: și, știi obiceiul meu, pui mâna întâi și-ntâi pe „Aurora democratică”, să văz cum mai merge țara.

În D’ale carnavalului Mița amenință că o să fie un scandal... dar un scandal... cum n-a mai fost până acum în „Universul”, iar Didina este speriată de gândul ca o sa îi dea pîn gazete!.
Dacă cititorul e omniscient și omniprezent, omnipotența devine atributul celui care preia și oferă  toate aceste informații: jurnalistul. [PÂRVULESCU, 27]

Jurnalistul este cel care hotărășe ce se află în paginile ziarelor și cum poate profita el după urma tuturor dacă nu este pus la curent cu tot ce se întâmplă și nu se străduiește să rezolve problemele într-un chip mulțumitor pentru amândoua părțile?

 Stimabilă doamnă, la redacția noastră se află un document iscălit de amabilul nostru prefect și adresat d-voastră. Acest document vi s-ar putea ceda în schimbul unui sprijin pe lângă amabilul în cestiune. Binevoiți dar a trece îndată pe la biuroul nostru, spre a regula această afacere într-un chip mulțumitor pentru amândouă părțile.

Ziarul este cel care adună toate  zvonurile ce ies de pe urma bilețelelor. Ziarul apropie oamenii. Ziarul este un mod de comunicare. Dacă ești trist citești ziarul, dacă ești vesel citești ziarul, dacă ești bolnav vezi ce mai spune la gazetă, dacă vrei să afli ce se întâmplă pe Strada Mare citești ziarul. Nu degeaba Conu Leonida pune întâi mâna pe ziar.

Formula lui Caragiale, arta lui poetică este ziarul. [PÂRVULESCU, 91]

Fără gazetele epocii, cel la care ne gândim  când spunem Caragiale, adică  autorul comic, n-ar fi existat. [PÂRVULESCU, 96]

Dacă nu ar fi existat presa vremii din ce s-ar mai fi inspirat Caragiale? Presa vremii oferea lui Caragiale toate subiectele de care avea nevoie. Moda ziarului nu putea trece neobsevata. Pentru gazetarii nimic nu este ordinar totul este extra-ordinar.

Pe lângă prezentare știrilor importante, ziarul aduna prezenta și o altă parte a lumii : mahalaua. Mahalaua pe care Caragiale o prezintă nu este cea de la marginea oraselor, ci este o mahala a gândirii,  o categorie sufletească. E vorba de o mahala intelectuală, în care intră oameni din toate categoriile sociale. [CAZIMIR, 22]

Caragiale a intuit și ironizat mofturile vremii. Activitatea literară a lui Caragiale ... se suprapune destul de exact pe prima epocă de afirmare a kitschului. [CAZIMIR, 20]  Caragiale a anticipat kitschul și i-a găsit  un sinonim sugestiv și eficient din limbajul curent al vremii: este cuvântul moft. [CAZIMIR, 20]

Alte texte tipărite

Ca să ne arate „iubirea” pentru textele tipărite din operele sale, Caragiale nu se oprește la stecurarea unui bilețel. Opere întregi sunt formate din texte tipărite de personaje.

Telegrame este  o operă constituită doar din mesaje telegrafice, iar Proces-verbal este ... un proces-verbal.



Drept aceea am încheiat predentul proces-verbal spre a servi la trebuința părților...




Bibliografie:

Ion Luca Caragiale, O scrisoare pierdută, Biblioteca pentru toți, Editura Minerva, București, 1982
Gelu Negrea, Anti-Caragiale, Cartea românească, 2001
Ioana Pârvulescu, Lumea ca ziar. A patra putere: Caragiale, Humanitas, București, 2011
Ștefan Cazimir, I.L. Caragiale față cu kitschul, Cartea românească, 1988
http://ro.wikisource.org/wiki/Proces-verbal




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu